1976 fick till utmärkelsen ”cultural heritage of humanity” av UNESCO. Inte alls konstigt så då platsen är makalöst vacker och bevarad. Både kulturellt och naturliga skick.

Pyramiderna

Vissa byggnader håller på att restaureras och hela platsen är byggt med kalksten för flera tusentals år sedan. Fortfarande får en gå upp på pyramiderna och in i ruinerna som finns men här får man inte klättra på de större utan det är trappa på sidan som leder en upp till toppen av pyramiderna. Inte så konstigt med antal besökare som Tikal välkomnar varje dag och att klättrande både utsätter pyramiderna för slitage och en fara för klättraren.

Maya

Vi kom fram c:a kl 10 på förmiddagen igår och bussfärden från Flores där vi bor tog c:a en timme, vi gjorde vår bokning på hostelet dagen innan som då ordnar med bil dit och tillbaka. Biljetter till inträde och museum samt andra aktivteter köper man på plats. Vi fick ungefär fem timmar på platsen innan bilen gick tillbaka till Flores. Vi tog en guidad tur som vi på hängde med halva turen då jag var alldeles för hungrig och behövde få i mig frukost innan vi gick in bland ruinerna. Vi skulle velat ha mer tid till att verkligen titta runt på fler saker, men vår guide var toppen och kunde så mycket om kulturen då hans familj bott på platsen men på senare år blivit utkörda till byarna och behövt börja rätta sig in i systemet, till de ekonomiska svårigheter och skolsystemet som sätter människor helt ur sin naturliga miljö och funktion, igår berättade han för oss hur livet förändras för människorna som lever i djungeln med shamanismen och deras naturliga habitat.

Vinter solståndet

Tikal är stoltheten för Mayafolket som upptäckte och skapade här, men hjälpa av vädersträcken, underjorden och stjärnorna med universum. När vi kom dit hölls en ceremoni mitt på Plaza för att hedra midvintersolståndet och att ljuset kommer tillbaka. Den längsta natten är och det är som mörkast under längst tid vänder och dagarna blir längre och natten kortare.